lördag 30 december 2017

Var är Tippen? av Eric Hill

Det här är en av många böcker om valpen Tippen. Den här boken börjar med att det är dags för Tippen att äta och att hans mamma börjar leta efter honom eftersom hon inte vet vart han tagit vägen. Sedan går hon igenom rum efter rum i huset. På varje uppslag finns en kort text t.ex. Är han inne i klockan? och en avskalad bild på det som det stod om i texten med en lucka som man ska öppna för att se om Tippen gömmer sig där. Luckorna är varierade och det blir som en kurragömma lek. En bonus är att det inte är tomt under luckorna bara för att Tippen inte är där utan då är det något annat djur där istället. Tippens hus verkar verkligen inte säkert för valpar eftersom det finns ormar, björnar, lejon och krokodiler lösa i det. Till slut hittar Tippens mamma honom.

Min dotter älskar de här böckerna, men de flesta tycker inte jag är särskilt bra. Det här är den enda Tippen-bok jag läst som jag faktiskt gillar handlingen i. Det blir som en kurragömmalek med lite extra twist eftersom man hittar massor av andra djur än Tippen i huset.

När vi börjar med engelska i ettan så är det här den första bok jag läser högt på engelska för mina elever. Den är perfekt eftersom det är lätt att hänga med i handlingen och de genast kan förstå en hel bok på engelska. På engelska heter den Where is Spot? Jag kan inte begripa hur Spot kan bli Tippen på svenska!?!


Min dotters favoritböcker:
13 - 18 månader
Djungelljud av Rachel Elliot
Kan du trösta Lilla kanin? av Jörg Mühle
Lilla kanin badar av Jörg Mühle
Dadda hälsar på av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Djurungar på gården av Oskar Jonsson
Lille Wille Var är Willes näsa? av Hans Sande
Vad är det som låter? Fordon
Vems rumpa är det? av Saleina Thorsten

10 - 12 månader
Lille Ville - Jag kan också av Hans Sande
Lille Ville Titt-ut, vem där! av Hans Sande
Knacka på! av Anna-Clara Tidholm
I Babblarnas hus av Anneli Tisell och Iréne Johansson
I Bobbos väska av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Stompalång med Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

7- 9 månader
Kram av Jez Alborough
Leo ska sova av Linne Bie
Tippen säger godnatt av Eric Hill
Leka tittut! av Maria Nilsson Thore och Annika Thore
Babbibboo Babblarna! av Anneli Tisell och Iréne Johansson
Daddiddoo Babblarna? av Anneli Tisell, Iréne Johansson
Hallooooo Babblarna av Anneli Tisell och Iréne Johansson

Den här boken går inte att köpa ny på svenska men på engelska heter den Where's Spot? och finns som häftad (adlibris, bokus, cdon) och kartonnage (bokus, cdon, adlibris) bland annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar