tisdag 11 augusti 2015

Alla vi barn i Bullerbyn av Astrid Lindgren

Det här är den första boken om barnen i Bullerbyn. Det är sjuåriga Lisa som är jag i boken och hon berättar för oss om livet i Bullerbyn.

"Lasse och Bosse, det är mina bröder. Lasse är nio år och Bosse är åtta. Lasse är väldigt stark, och han kan springa mycket fortare än jag. Men jag kan springa lika fort som Bosse. Ibland, när Lasse och Bosse inte vill ha mig med, så håller Lasse mig fast, medan Bosse springer ett stycke, så att han får försprång. Och sen släpper Lasse mig och springer ifrån mig så lätt som ingenting. Jag har ingen syster. Det är synd. Pojkar är så bråkiga." s.8 I Bullerbyn bor även åttaåriga Olle och Britta, nio år med sin syster Anna, sju år.

Sedan får vi läsa om vardagen i Bullerbyn. De går i skolan, gallrar rovor, sover på höskullen, bygger kojor och har hemligheter för varandra. Här får vi läsa om hur Olle får sin hund. Han tror inte att den elaka hunden som alltid skäller på och försöker bita dem när de kommer till skomakaren som heter Snäll trots att han är allt annat än snäll. Så Olle gör allt för att vara snäll emot hunden, Svipp. Det kommer en dag då Svipp slutar skälla på och nafsa efter Olle och istället skäller glatt och vill bli klappad. När skomakaren gör illa foten får Olle lov att ta hand om Svipp. När Snäll blir bra i foten igen och Olle inte får sköta Svipp längre blir de båda så ledsna att Olles pappa köper Svipp till Olle.

Jag läste den här boken högt för mina elever som tyckte om den. Jag kan själv tycka att det inte alltid händer så mycket, men de tyckte ändå att den var rolig att lyssna till. Det gav också en hel del tillfällen att diskutera olika ord och företeelser som mina elever som är uppvuxna i en stad på 2010-talet inte alls är bekanta med. Vi hade bland annat intressanta samtal om höskullar, hö och sorkar. Vad är egentligen en sork och vad är det för skillnad på en sork och en mus?

Andra böcker som jag har läst av Astrid Lindgren:
Emil i Lönneberga
Nya hyss av Emil i Lönneberga
Än lever Emil i Lönneberga
Mio min Mio
Mästerdetektiven Blomkvist
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
Kalle Blomkvist och Rasmus
Vi på Saltkråkan
Krigsdagböcker 1939 - 1945

Man kan köpa den här boken som inbunden (bokus, cdon, adlibris)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar