fredag 6 mars 2015

Isens gud av Martin Widmark

Det här är den sjätte boken om Halvdan Viking. Halvdan, Meia och Björn Smed är tillbaka i byn efter sin långa resa och med sig har de Halvdans pappa. Nu är det vinter och för att fira deras återkomst har Östbyn och Västbyns hövdingar lyckats enas om att ha en fest på isen mellan de båda byarna. Det blir en typisk fest där de våda hövdingarna försöker lura varandra precis som vanligt.

Mitt i festen händer det något konstigt en gammal man dyker upp och utmanar de alla i ett skridskolopp. Om han vinner måste de kalla honom isens gud men om någon av de andra vinner ska han/hon få 15 silvermynt. Alla lägger undan sina vapen och ställer upp på startlinjen 15 silvermynt skulle sitta fint, men mitt i loppet anar Halvdan oråd. Ska han lyckas rädda deras byar undan denna nya fara.

Jag har tyckt att en del böcker i den här serien har varit lite i blodigaste laget, men den här tyckte jag om. 

2 kommentarer:

  1. Böckerna av denne författare verkar så trevliga. Är sugen på att läsa dem.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag rekommenderar dem. De är trevlig läsning och om du umgås med barn i 6 -10 års åldern är det bra att känna till vad de handlar om. För en vuxen tar det inte särskilt lång tid att läsa dem heller :-)

    SvaraRadera