torsdag 4 januari 2018

Hjälp! Jag tappar bort en hund av Jo Salmson


I den här boken möts huvudpersonen (vars namn vi inte får veta) en morgon av sin grannes hund när han kommer för att äta frukost. Det visar sig att hans mamma har lovat deras granne att de ska ta hand om hennes hund, som heter Milla, eftersom hon ligger på sjukhus. Mamma har till och med ordnat med huvudpersonens fröken så att han ska få gå ut med hunden på sin lunchrast. Om det går bra lovar mamma att han kanske ska få skaffa en egen hund till våren.

Han är riktigt glad när han går hem på lunchrasten för att gå ut med Milla, men sen går det inte alls som han hade tänkt. Fast än det är en liten hund så är den väldigt stark och det går så illa att den sliter sig. Det är en snabb hund också och trots att han springer hinner han inte i kapp den. När Milla äntligen stannar så är det bara för att gå in i femmornas hemliga tillhåll i källare. Trots att han egentligen vill och vet att han måste så vågar han inte följa efter henne dit.

Det blir en tung eftermiddag i skolan. Han kan inte höra ett ord av vad fröken säger eftersom han bara tänker på Milla. Efter skolan tar han mod till sig och går in i femmornas hemliga tillhåll. De läskiga pojkarna i femman är där och till hans stora lycka även Milla. Det visar sig att när han pratat med killarna är de inte alls farliga utan hjälpsamma. De hjälper honom att gå ut med Milla. När mamma kommer hem är allt som det ska vara igen.

Den här boken tyckte både jag och mina elever om. Den är spännande på ett vardagligt sätt. Jag retar mig fortfarande massor på att jag inte få veta namnet på huvudpersonen.

Böckerna i Hjälp!-serien:
Hjälp! Jag gjorde illa Linn
Hjälp! Var är skatten?

Böckerna i serien om häxfolket:
De stulna barnen
Fly Sol, fly
Magiska krafter
Folket som försvann

Böckerna i serien drakarnas öde:
Stjärnstenen
Draksången

Böckerna i serien om drakriddarna:
Tam tiggarpojken
Tams svåra prov
Jakten på Tam
Tam i drakarnas stad
Tam och drakupproret
Tam och nydraken

Böckerna serien om Maro:
Kungen kommer!
Skuggan och draken
Ett hjärta av is
I drottningens namn

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus och cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar