torsdag 14 september 2017

Katitzi i skolan av Katarina Taikon

Det här är den åttonde boken om Katitzi som nu är i 12-årsåldern. Tanten och Katitzis halvsyskon kommer hem efter att ha varit bortresta ett bra tag. Tanten har med sig sin vuxna son från ett tidigare gifte och hon förvånar Katitzi genom att berömma henne och vara snäll emot henne hela tiden. Precis när Katitzi börjat våga hoppas att det ska bli bättre nu åker sonen, Bert, hem och allt blir som vanligt igen. Värre än vanligt till och med. Tanten börjar piska Katitzi med ekablar.

Katitzi får äntligen börja skolan i den här boken. Hennes klasskamrater och lärare är snälla mot henne men Katitzi vill vara som alla andra och talar därför inte om för sin lärare att hon inte kan läsa. Bara en av hennes klasskamrater får veta hemligheten. Hon hjälper Katitzi genom att läsa läxorna högt för henne. Katitzi trivs i skolan till en dag då en äldre kille ger sig på henne och får hjälp av sina kompisar. Rektorn gör sitt bästa för att få slut på trakasserierna, men Katitzi vet inte om hon vill gå tillbaka till skolan.

I slutet av den här boken träffar Katitzi och hennes vän Lump-Nicke på Katitzis bror Paul. Han hjälper Lump-Nicke men till Katitzi säger han: "Men Katitzi, jag vet inte hur vi ska kunna hjälpa dig. Du måste själv försöka att finna en utväg. Jag vet hur svårt du har det, och det känns hemskt för mig som är din bror att inte kunna göra någonting. Men jag kan ju alltid försöka förklara för dig. Du vet ju hur vi har det och hur allting ligger till. Pappa är slut, han är sjuk och gammal, totalt knäckt och tanten . . . ja, du förstår väl Katitzi. Hon har aldrig brytt sig om oss och kommer aldrig att göra det. Men det förstår du väl vid det här laget. Ingen annan kommer att ordna upp det för dig. Du måste göra det själv. Skolan är nog din enda möjlighet. Du måste lära dig att läsa och skriva."

Jag tycker att böckerna i den här serien blir sorgligare och sorgligare ju äldre Katitzi blir. När Katitzi var lite fick hon hjälp av sina syskon som flyttade hemifrån och bodde i tält tillsammans med henne för att tanten inte skulle slå henne. Och nu när de är vuxna och har egna hem och verkligen borde kunna låta henne bo hos dem så har plötsligt ingen möjlighet att hjälpa henne. Jag förstår inte heller att Katitzi som rymde hemifrån som nioåring när tanten slog henne nu bara accepterar att stanna under ännu värre omständigheter. Jag tycker inte att man får någon förklaring till detta i boken och jag undrar fortfarande vad som hänt med hennes några år äldre syster, Lena, som bara försvann ut böckerna efter fjärde boken. Det här är en mycket kort bok så jag förstår verkligen att man valt att slå ihop två böcker till en när man nu ger ut den här serien på nytt.

Böckerna om Katitzi:
Katitzi
Katitzi och Swing
Katitzi i ormgropen
Katitzi rymmer
Katitzi, Rosa och Paul
Katitzi i Stockholm
Katitzi och Lump-Nicke
Katitzi i skolan

Mitt exemplar av den här boken är en gammal utgåva men den har kommit ut i en ny upplaga år 2016 (adlibrisbokuscdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar