tisdag 2 maj 2017

Allra käraste barn redaktör Anna Ekman

Det här är en bok som är full med texter och dikter om den omvälvande händelse det är i livet när man får barn. Om man behöver en dikt eller annan text att läsa på t.ex. barndop eller barnvälsignelse så finns det mycket att välja bland här. Det känns också som en bra present till nyblivna föräldrar. Det finns mycket igenkänning har när andra människor har skrivit om den omvälvande händelse det är att bli förälder.

Här är ett exempel på en dikt som finns med i boken
"Jag önskar dig inte guld, mitt barn,
ej heller pengar och makt.
Jag önskar dig modet att vara dig själv
och stå för det du har sagt.
Jag önskar dig inte en stenfri väg
men kraften att vägen gå.
Jag önskar dig vänner i rikligt mått
och vänner att lita på."

Erik Lindorm (1889 - 1941)

Här finns även dikter och andra texter från bland annat Harriet Löwenhjelm, Astrid Lindgren, Björn Afzelius, Karin Boye, Nils Bolander, Lina Sandell-Berg och många fler.

Jag tyckte om den här boken. Det finns många dikter/texter i den som jag tycker beskriver på ett mycket bra sätt en del av de känslor som man har som nybliven förälder och förälder över huvud taget. Andra är jag inte lika förtjust i, men jag gillar den här samlingen.

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar