onsdag 30 december 2015

Julberättelser av Astrid Lindgren

Varje år vid jul dyker samma fråga upp. Vilken bok ska jag läsa högt för mina elever i advent? I år valde jag den här boken eftersom den högläsningsbok vi redan hade inte tog slut förrän första veckan i december och vi inte skulle hinna läsa ut en längre kapitelbok. Den här boken innehåller många olika julsagor från Astrid Lindgrens värld. Och man kan läsa så många eller så få av dem som man vill. Här finns allt från mer gammaldags traditionellt julfirande i Bullerbyn och Junibacken till Pippis annorlunda och Bråkmakargatans mer moderna. Jag tycker om alla de här berättelserna på olika sätt och mina elever blev mycket fängslade av dem. Mina favoriter är Emils stora bravad den 18 december då han lyckas rädda Alfreds liv när alla andra gett upp hoppet om honom och när Lotta lyckas skaffa familjen en julgran i Visst kan Lotta nästan allting.

Det här är en samlingsbok med många olika julberättelser ur Astrid Lindgrens böcker. Den innehåller:
Jul i stallet
Godnatt, herr luffare!
Kajsa Kavat hjälper mormor
Visst kan Lotta nästan allting
Snart blir det jul
Jul i Bullerbyn
Vi far på kalas till moster Jenny
Nu börjar den snöiga stormen sin färd
Titta Madicken, det snöar!
Junibackens jul
Pippi Långstrump har julgransplundring
Måndagen den 26 december När Emil gjorde stora tabberaset i Katthult och fångade Kommandoran i varggropen
Lördagen den 18 december När Emil gjorde en bravad så att hela Lönneberga jublade och alla hans hyss blev glömda och förlåtna.

Den här boken finns i många olika utgåvor med samma namn men olika framsidor och innehållet varierar mellan de olika böckerna. Den tycks dock inte finnas att köpa ny längre utan om man vill läsa den får man göra som jag och låna den på biblioteket eller leta på andra hands marknaden.

Andra julböcker:
Barnböcker:
Den första julen av Anders och Birgitta Johansson
Den magiska julstjärnan av Kristina Reftel
De vackraste julsagorna av Elsa Olenius
Julen i mitten av Gun-Britt Holgersson
Jul i stora skogen av Ulf Stark
Krubban i Krokum av Kerstin Arthur -Nilsson
Löftesträdet av Geraldine McCaughrean

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar