söndag 12 oktober 2014

Tio böcker jag är tacksam att jag läste som barn. 6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe

På olika bloggar går nu en utmaning som heter hundra dagar av tacksamhet. Eftersom den här bloggen handlar om böcker så tänker jag skriva om tio böcker som jag är tacksam över att jag läste som barn.

Det här är ännu en klassiker som jag är glad att jag tog mig igenom som barn för nu kan jag säga att jag har läst den. Precis som med Gullivers resor är den här boken inte skriven för att vara en barnbok utan det har den blivit någon gång under vägen. Konstigt tycker jag. I det här exemplaret, som jag fick av mina morföräldrar när jag var barn, är texten inte förkortad och översättningen är gammal. Det var en farlig massa ehur i den...

Robinson Crusoe handlar om Robinson Crusoe som mot sin fars råd blir sjöman. "Såsom en klok och erfaren man avrådde mig min far på det kraftigaste från mina planer; han förutsåg vart de skulle leda. En mogon lät han kalla in mig i sitt rum där gikten höll honom bunden, och gjorde mig de allvarligaste förställningar i denna sak. Han frågade mig om något annat än blotta äventyrslystnaden drev mig att lämna hem och fädernesland, där jag kunde få goda förbindelser och genom flit och duglighet kunde förvärva en ställning som tillät mig att föra ett lugnt och lyckligt liv." s.6 Så börjar ett antal äventyrliga år som sjöman. Dessa får ett slut när Robinson som ensam överlevande efter ett skeppsbrott tar sig i land på en ö.

Där börjar en kamp för att överleva. Det är mycket man behöver mat, vatten, någonstans att bo, skydd mot vilda djur, sällskap... Vi får i detalj följa Robinsons liv på ön och hur han övervinner det ena hindret efter det andra och överlever på ön. Bland annat vill han lära sig göra bröd. " Emellertid uppmuntrade mig detta i högsta grad, och jag vågade hoppas att försynen i sinom tid skulle skänka mig bröd att livnära mig med. Likväl stod jag nu åter rådlös, ty jag visste varken hur jag skulle mala säden till mjöl eller hur jag skulle sikta mjölet och befria det från skal; och fick jag verkligen något mjöl, kunde jag inte konsten att baka bröd av det." s.121

Till slut blir han emellertid räddad och efter 35 års bortavaro återser han ett England där han har få vänner i livet. Allt ordnar sig dock för honom.

Jag tyckte att den här boken var seg när jag läste den som barn. Det händer egentligen inte särskilt mycket på ön och nästan hela boken handlar om livet på ön.

Böcker jag är tacksam att jag läste som barn:
1. En liten prinsessa av Francis Hodgson Burnett
2. Narnia-böckerna av C.S. Lewis
3. Hemlängtan av Michelle Magorian
4. Sju syskon av Ethel Turner
5. Gullivers resor av Jonathan Swift
6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe
7. Emily av L.M. Montgomery
8. Den stora hemligheten av Patricia M St John
9. Det lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder
10. Unga Kvinnor av Louisa May Alcott

Man kan köpa den här boken på engelska som inbunden (adlibris, bokus cdon), pocket (bokus, cdon, adlibris) eller ebok (adlibris, bokus) eller på svenska som pocket (bokus, cdon, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar