måndag 28 januari 2013

Fara på taket, Lotta! av Merri Vik

Det här är den sjätte Lotta-boken och den är lite mer av en mysteriebok än de andra Lotta-böckerna. Det börjar med en friluftsdag (som som deras lärare kallar lov när han pratar om den dagen efter ???) då de tittar på några gamla ruiner. Giggi och Lotta blir så sena att de nästan missar bussen eftersom Lotta inte kan hitta sin nya bag. Hon hittar sin gamla i stället och de kommer till bussen i sista stund. Det blir en bra dag trots den dåliga starten. Lotta och Giggi hinner till och med med en skön rast bredvid en liten stuga där de bl.a. sjunger. Lotta tar ner en gammal lapp från stugdörren för att skriva en sångtext på.

Efter den här dagen tycks Lotta och familjen vara centrum för en brottsvåg. Lottas bag blir stulen och förstörd. Någon försöker locka Lotta att mötas på en enslig plats och den ena personen efter den andra försöker ta sig in i deras lägenhet.

Så en dag trillar poletten ner och Lotta förstår att hon faktiskt har någonting som någon är ute efter. Hon får sedan i uppdrag att under polisbevakning locka fram skurkarna. Skurkarna blir fångade och Lotta svimmar. En läkare kommer på hembesök och hon blir sjukskriven från skolan i två veckor. (Här märks det att boken är gammal, läkare på hembesök... sjukskriven i två veckor...)

Boken rymmer även en hel del vanliga Lotta-händelser.

Den här boken är en av dem jag hade under min uppväxt och jag tyckte aldrig om den. Nu när jag läste om den kan jag inte riktigt förstå varför jag inte gillade den. Jag tycker att den är helt okey och uppskattar att Lotta inte är någon lysande detektiv utan helt enkelt på fel plats vid fel tidpunkt.

Lotta-böcker som jag läst i utgivningsordning:
1. Det är Lotta, förstås!
2. Ja, se Lotta!
3. Lotta är sig lik
4. Skärp dig, Lotta!
5. Lotta slår till
6. Fara på taket, Lotta!
7. Vilken skiva, Lotta!
8. Skriv upp det, Lotta!
9. Rena snurren, Lotta!
10. Se dig  för, Lotta!
11. Bra gissat, Lotta!
12. Platt fall, Lotta!
13. Rena mörkret, Lotta!
14. Hejda dig, Lotta!  
15. Full fart, Lotta! 
16. Arma Lotta!
17. Vilken fullträff, Lotta!
18. Håll masken, Lotta!
19. Lotta i topp
20. Var glad. Lotta!
21. Vilken vals, Lotta!
22. Festligt, Lotta!
23. Vilken tur, Lotta!
24. Alla tiders Lotta
25. Rena karusellen, Lotta!
26. Ge aldrig upp, Lotta!
27. Mitt i prick, Lotta!
28. Lotta går till sjöss
29. Det spökar, Lotta!
30. Lotta går till väders
31. Heja Lotta!
32. Toppen, Lotta!
33. Fyndigt, Lotta!
34. Full rulle, Lotta!
45. Det ordnar sig, Lotta


Till min stora glädje har dessa böcker getts ut igen som ebok (bokusadlibris). Marikas bokdagbok kan man läsa om alla Lotta-böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar