söndag 21 december 2014

Nu seglar Vasa! av Mats Wahl

Det här är en bok för barn om Vasaskeppet vars hela titel är Nu seglar Vasa! fantasi och fakta om ett skepp och en tid. Mats Wahl har skrivit den i samarbete med Vasamuseet och Sven Nordqvist har illustrerat den.

Större delen av den här boken handlar om tvillingarna Johan och Erik. Deras liv i 1600-talets Stockholm och hur de blir involverade i bygget av Vasa. Det är en spännande berättelse med många historiska detaljer och de fina detaljrika bilderna gör berättelsen ännu mer levande.

De sista 28 sidorna i boken är fakta sidor. De handlar om olyckan och bärgningen, visar Vasa i genomskärning, berättar om väderdäck, befälet i kajutan, övre batteridäck, hur manskapet levde på undre batteridäck, trossdäck, hålskeppet, skeppetsutsmyckningar, skeppsgården m.m. Även här tillför illustrationerna mycket och gör faktan mer levande och överskådlig.

Jag började helt förutsättningslöst på den här boken som jag antog var en faktabok för barn och blev faktiskt lite förvånad när jag ca 16 sidor in insåg att större delen av boken helt enkelt är en påhittad berättelse. (Jag borde bli bättre på att läsa förord för där förklaras det hur boken är skriven och varför...) Det var dock ett bra grepp. Tiden då Vasa byggdes och hädelserna runt bygget blir mer levande på det sättet och faktan inte lika abstrakt. Jag uppskattade även de fint illustrerade faktasidorna mycket. Jag rekommenderar den här boken till alla som vill veta mer om skeppet Vasa och tiden under vilken hon byggdes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar