torsdag 23 januari 2014

Hungerspelen av Suzanne Collins

Jag har nu äntligen kommit mig för att läsa "Hungerspelen". Jag tycker om både fantasy och ungdomsböcker men på något sätt har det inte blivit av att jag har läst den här boken förrän nu. Det känns som att jag är typ sist men här kommer i alla fall en recension i fall det finns någon annan där ute som inte läst den...

Katniss bor i det fattiga distrikt tolv i landet Panem som ligger i det som finns kvar av Amerika i  någon obestämd framtid efter ett antal krig och naturkatastrofer. Sedan hennes pappa dog när hon var 11 år har Katniss beskyddat sin lillasyster Prim. Det är inte helt lätt i deras fattiga distrikt, men Katniss vågar sig utanför stängslet trots att det är olagligt. Där jagar hon för att skaffa mat till sig själv, sin mamma och sin lillasyster. Panem består av en huvudstad och tolv distrikt som sysslar med olika näringar t.ex. jordbruk, kol eller fiske. Distrikten gjorde uppror mot centralmakten, men besegrades. Sedan dess tvingas varje distrikt varje år skicka en pojke och en flicka till de årliga tv-sända hungerspelen. I dessa tävlar de 24 ungdomarna mot varandra på en specialbyggd arena tills bara en har överlevt alla faror på arenan och dödat sina motspelare. Deltagarna i varje distrikt utses genom en lottning där alla mellan 12 år och 18 år måste delta. Alla invånare måste sedan följa hungerspelen på TV.

I det här årets lottning deltar Katniss lillasyster Prim för första gången och när lotten faller på henne tar Katniss hennes plats i hungerspelen. Den andra lotten faller på bargarsonen Peeta Mekkark. Så sveps Katniss och Peeta in i en våg av journalister, intervjuer och en huvudstad där livsstilen är så annorlunda mot den de är vana vid att det känns som att komma till en annan planet. Det gäller att sticka ut i intervjuer och annat så att man får sponsorer och där med en större chans att överleva. Det går oväntat bra för Katniss och Peeta med detta tack vare den hjälp de får från sin mentor och sina stylister.

Så är det dags för hungerspelen. Den här gången på en arena med skog, men med ganska lite vatten. Katniss kämpar för sin överlevnad, men utan särskilt mycket hopp.

Den här boken var spännande. Jag sträckläste den. Det jag tyckte bäst om var Katniss vänskap med Rue, tolv-årig deltagare från distrikt 11 som påminner Katniss om hennes lillasyster. Boken var spännande ända till slutet.

Jag lånade den här boken från elib till min läsplatta. Man kan köpa den som ebok (cdon, bokus, adlibris) cd-bok (bokus, adlibris, cdon) eller pocket (adlibris, cdon, bokus). På engelska heter den Hunger Games och den kan man köpa på (adlibris, bokus, cdon).

Andra framtids dystopier:
Divergent - Veronica Roth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar