lördag 25 maj 2013

De stulna barnen av Jo Salmson

Det här är den första boken i den tredje serien av lättläst fantasy av Jo Salmson. Jag har tidigare läst serien om almandrarna och serien om Tam. Böckerna om alamandrarna blev jag aldrig särskilt förtjust i, men serien om Tam tyckte jag mycket om. Den har jag även läst högt för barn i 7 -9 årsåldern och de har gjort stor succé hos de flesta. Jag såg därför fram emot att få läsa den här nya serien.

Sol har alltid varit annorlunda. Så länge hon kan minnas har hon bott på samma gård tillsammans med kokerskan Misana som fick ta hand om henne när hon var bebis. På samma gård bor även pojkarna Arel (son i huset) och Eno (son till en köpman som får gå i skola med Arel eftersom hans pappa gjort Arels pappa en stor tjänst). Nu är pojkarna dock på väg att växa upp och lämna gården. Sol vill följa med dem och hon får en chock när de talar om att det inte går eftersom hon är en slav. Det hade hon ingen aning om och hon vill få veta vem hon är. Det är det dock ingen som vill berätta, men en natt råkar hon få höra sanningen. Hon är de av häxfolket och blev tagen som gisslan vid krigets slut. Nu tycks det vara risk för krig igen och hennes liv är i fara. Men Arel och Eno funderar ut en plan för att rädda Sol.

Boken är mycket lättläst med illustrationer i Manga-stil av Natalia Batista. Den är fängslande och skriven i ett högt tempo. Man kommer snabbt in i handlingen. Jag tyckte om den.

Jag lånade boken från Elib och läste den på min iPad mini. Man kan också köpa den som e-bok från adlibris, bokon eller bokus.

Böckerna i serien om häxfolket:
De stulna barnen
Fly Sol, fly
Magiska krafter
Folket som försvann

Böckerna i serien om drakriddarna:
Tam tiggarpojken
Tams svåra prov
Jakten på Tam
Tam i drakarnas stad
Tam och drakupproret
Tam och nydraken

Böckerna i serien drakarnas öde:
Stjärnstenen
Draksången

Böckerna serien om Maro:
Kungen kommer!
Skuggan och draken
Ett hjärta av is
I drottningens namn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar