torsdag 13 december 2012

Tom hand av Nils Bolander

Det här är Nils Bolanders sjunde diktbok och en av mina favoriter. Den gavs ut år 1953 och innehåller dikterna: härold, här är jag, förkunnare, dit han icke ville, förtärd, trasiga redskap, fiskelycka, det stora kätteriet, sjukdomen till döds, alla till lags, försiktighet, besegrad, kvarter "Evangelium", Judas, föredetting, gåta, här hvilar, detta kan dock inte, till en död, carceri, fjärilvinge, tusen brinnande buskar, rabbi, den vandrande stjärnans vänner, på knä, Kristus kallar alltjämt, de sammansvurna, hackkyckling, tyngre än allt, tom hand, Guds dårskap, törnekrona, tjänare, förnyelse, vinna seger, upprättelsen, ber du, ruin, en så ringa person, under ginstbusken, ett bävande hjärta, kärleksbrev, där inne, smulorna, vid nattens port, "Tack för dagens gåva!", gryningsskymning, redo, fluctuat nec mergitur och sångarbön.

Här är jag

Här är jag,
sänd mig
vart du behagar,
tänd mig
till brinnande dagar.
Bruka mig, Mästare, hur du vill
bara jag alltid får höra dig till.

Här är jag,
krossa mig,
om du behöver det,
rädda, förlossa mig
från Jagets inkrökthet.
Sarga mig svårt med samvetets stick,
släpp mig blott inte ett ögonblick.

Här är jag,
dränk mig
i tjänsternas överflöd.
Här är jag,
skänk mig
till sist en god, bråd död.
Du, arbetsgivare, skärp dina krav.
Utsliten önskar jag kasta min stav.

Nils Bolander

Jag tycker om Nils Bolanders dikter och den här boken är en av mina favoriter. Jag har köpt mitt exemplar på ett antikvariat någonstans men om du vill ha ett smakprov på Nils Bolanders dikter kan du köpa går i dag i morgon som är en samling av hans dikter och som fortfarande finns i bokhandlarna.

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar