lördag 4 augusti 2012

Psalm och svärd av Nils Bolander

Det här är Nils Bolanders tredje diktbok och den gavs ut för första gången 1936. Den innehåller dikter och psalm försök.

Innehåll:
I
Längtans fåglar, främlingskap, "Si, drömmaren!", uppgörelse, ett gruvhål, svarsbrev, önskan, men publikanen i stoftet låg, vart hjärta har sin hunger, jag kan inte, vad jag söker efter

II
Jag hade räknat, nåd, kristendomen var ett örn-evangelium, heligt tvång, våga språnget!, En liten leksak, psalm i ungdomen, revolt, brobyggare, "tänd dina spiror, frostiga advent!", jord!, två diktatorer, önskevind, frisk ungdom, aldrig färdiga!, barn och gamla, oro, besök, gucku-dämp, bortom medelåldern, Guds spelare, vardags-hjältinna, från början, bön, jorden är vorden månen lik, nygifta, i mitt hjärtas hjärta

Psalmförsök
Psalm om arbetsglädje, nattvardspsalm, julpsalm, psalm före predikan, psalm efter predikan, psalm vid gudstjänstens slut, psalm för bebådelsedag och kyndelsmässa, psalm om den levande Frälsaren, psalm om tacksamhet, psalm för barn, passionspsalm I, passionspsalm II, Psalm vid konfirmation, psalm om hunger, vinterpsalm, psalm om det eviga livet

Jag tycker om den här boken. Den innehåller så många dikter som är fina men också kompromisslösa i sin överlåtelse. För Nils Bolander var den kristna tron inte någon vandring på gröna ängar med kyrkan som en klubb för inbördes beundran. Den var oro och överlåtelse till att helhjärtat följa den som betalat det högsta priset för att rädda oss människor.

Psalm i ungdomen

Steniga ödeländer
vänta på järnet som bänder,
vänta på plogens blänkande bill.
Fader, se här mina händer!
Bruka dem hur Du vill.

Blodet brinner och bankar.
Lustarnas rykande dankar
fladdra och flämta tidigt och sent.
Fader, se här mina tankar!
Hjälp mig att tänka rent.

Fläckad är själens lilja.
Oro och otro vill skilja
Kristi betvingande kärlek från min.
Fader, se här min vilja!
Böj den under Din.

Synden vill sveda och svärta.
Bitter är ångerns smärta
över min halvhet och dubbelhet.
Fader, se här mitt hjärta!
Hela och helga det.

Nils Bolander

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar